Arkistoitu

Täyttääkö Facebook aidon vuorovaikutuksen tarpeen?


Sosiaalipsykologi Pasi Hirvonen vieraili Suomen Akatemian tietobreikissä Vesannon yhteiskoululla ja luennoi lukiolaisyleisölle sosiaalisen median vaikutuksesta yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen.

Kuva: goiabarea / Flickr.com (Creative Commons).

Katri Haatainen ja Sari Väisänen Vesannon yhtenäiskoulun lukion 2. vuosikurssilta kertovat koulussaan huhtikuussa järjestetyn Suomen Akatemian Tietobreikin sisällöstä Tietysti.fi-sivustolla. Asiantuntemustaan heille tarjosi sosiaalipsykologi Pasi Hirvonen Itä-Suomen yliopistosta.

Hirvonen kertoi lukiolaisyleisölleen, että sosiaalipsykologian näkökulmasta Facebook täyttää ihmisten välisen läheisyyden tarpeita, mutta samaan aikaan se voi vähentää kasvokkaista vuorovaikutusta.

Toisaalta Facebook saattaa toimia myös pelkästään kasvokkaisen vuorovaikutuksen jatkeena silloin, kun se ei ole mahdollista.

Hirvonen kertoi myös, että sosiaalisen median haittavaikutuksia on tutkittu ilman yhdenmukaista näyttöä. Matala itsetunto arkielämässä, ehkä myös läheisten sosiaalisten suhteiden puute, sekä huoli muiden itseä koskevista käsityksistä voi saada henkilön hankkimaan aktiivisesti paljon Facebook-kavereita ja tuottamaan sosiaalisen median profiilien kautta tietynlaisen, manipuloidun julkisuuskuvan itsestään.

Toisaalta sosiaalisesta mediasta voi olla suurta hyötyäkin: ryhmäkeskustelut anonyymiyden turvin voivat auttaa esimerkiksi vakavista sairauksista kärsiviä, seksuaalivähemmistöjen edustajia ja mielenterveysongelmaisia jopa paremmin kuin perinteinen ryhmäterapia kasvotusten.

Lue Katri Haataisen ja Sari Väisäsen juttu Pasi Hirvosen vierailusta kokonaisuudessaan osoitteesta: www.tietysti.fi. Samasta osoitteesta löydät myös lisätietoja Suomen Akatemian Tietobreikeistä, joita voi tilata kouluille ympäri Suomen.